Bekas First Lady Michelle Obama mempunyai beberapa kata tajam untuk wanita yang mengundi Donald Trump. Semasa perbualan dengan pengarang Roxanne Gay di persidangan pemasaran Inbound Boston pada hari Rabu, Obama memberitahu penonton, “Mana-mana wanita yang mengundi menentang Hillary Clinton mengundi terhadap suara mereka sendiri.”

Walaupun Amerika meyakinkan bahawa dia akan hebat untuk wanita, sikap, tindakan, dan komentar Donald Trump terhadap wanita sepanjang hayat persediaannya seolah-olah bertentangan dengan tuntutannya. Dan sejak berkhidmat, Presiden telah mengambil beberapa langkah untuk melancarkan hak-hak wanita. (Contohnya: Bulan lalu dia membalikkan dasar era Obama yang dimaksudkan untuk mempromosikan gaji yang sama).

Walau bagaimanapun, bekas Wanita Pertama membuat jelas bahawa kedua-dua dia dan Barack masih berharap untuk yang terbaik ketika datang ke Trump. “Kami mahu dia berjaya,” kata Obama. “Dia dipilih.”

Dan sebagai orang yang mempunyai pengalaman sendiri tinggal di White House-dan suaminya berurusan dengan Kongres yang bertekad untuk membuat waktunya sebagai pejabat yang tidak produktif-Obama memahami tekanan yang datang dengan pekerjaan.

“Kami telah memilih untuk menyokong pentadbiran ini,” katanya. “Ada sebuah parti yang tidak menyokong suami saya.”

Bergerak dari Trump, Obama menyerang semula Republikan di Kongres yang telah berulang kali cuba-dan gagal untuk memansuhkan Akta Penjagaan Mampu.

“Akta Penjagaan Terjangkau bukan warisan Barack,” katanya. “Ini warisan negara.”

Dia juga memberitahu orang ramai bahawa, walaupun hilang “orang dan kerja” di White House, dia tidak terlepas sebagai Wanita Pertama. Mengatakan pengalaman itu seperti “ditembak dari meriam … dengan penutup mata dan perhatian kepada anda,” kata Obama bahawa keluar dari pejabat merasakan dia dan keluarganya “bernafas untuk kali pertama.”

Apabila Q + A menarik diri, perbualan Wanita Pertama dengan Gay berakhir dengan nota yang lebih ringan. Apabila ditanya apa lagu kegemarannya pada Beyonce Lemonade adalah, Obama menjawab “semuanya,” sebelum menambah bahawa “Kekeringan Cinta” adalah yang dia bermain “berulang kali.”