Selepas 20 episod menyedihkan, kita akhirnya mengetahui identiti sebenar Hood Black pada malam ini Riverdale. Orang yang berada di belakang topeng itu sama ada mengejutkan atau “duh,” bergantung kepada siapa yang anda bercakap. (Dalam fikiran saya, ia adalah campuran kedua-duanya.) Inilah yang berlaku:

Lengan Hitam yang mendalam dalam melakukan kejahatan yang paling kejam lagi: cuba membunuh Tuhan dan Penyelamat kita Cheryl Blossom. Cheryl berjaya melarikan diri dari Thistle House, dan menakutkan Hood Black dengan kemahiran panah dan panah kerana dia Katniss Everdeen, nampaknya. Rawak, tetapi saya sejuk dengannya kerana saya sejuk dengan segala-galanya. Dia boleh menjadi The Hood Black dan saya tiba-tiba berkata, “Ya, Burn Riverdale ke tanah, ratu!”

Sementara itu, Jughead dan F.P. menyerahkan Tangki yang cedera tetapi masih hidup ke hospital-dan sekarang dahaga Jughead untuk darah penembaknya. Saya tidak peduli tentang ini, tetapi sekali lagi saya perlahan-lahan mula menyedari satu-satunya perkara yang saya sentiasa mengambil berat tentang Riverdale adalah Cheryl Blossom.

Oh, dan Betty! Saya suka Betty sekarang! Cheryl memanggil Betty untuk memberitahunya bahawa dia hanya diserang oleh Hood Hitam, dan mereka mempunyai pertukaran dialog yang paling ikonik. Saya jujur ​​hanya perlu drop it in here verbatim jadi anda boleh menghargainya.

Cheryl: The Hood Black hanya menyerang saya di Thistle House.

Betty: Oh Tuhan! Adakah ayah saya??

Cheryl: Berdasarkan garis pinggang sahaja, ia boleh jadi dia, ya. Nasib baik, saya dapat ke set memanah saya dan memburu tanjung.

Betty: Kamu tidak membunuhnya, adakah kamu?

Cheryl: Tidak, saya ditembak luka: memukulnya di bahu kanan. Dia melarikan diri ke dalam hutan, di mana saya merancang untuk mengesannya. Sekiranya dia melepaskan cengkaman saya, diperingatkan: Sekarang dia adalah seekor binatang ternama, dia beroperasi dengan naluri. Bersedia untuk menyerang dan membunuh sesiapa di jalannya … bahkan orang yang tersayang.

Bab Thirty-Four: Judgment Night
PHOTO: CW

Saya tidak tahu apa yang “memburu tanjung” adalah, tetapi saya memerlukannya dengan segera.

Bagaimanapun, sekarang Fred Andrews berada dalam keadaan cemas kerana dia fikir Archie terlibat dalam penembakan Fangs. Dia tidak-dan tidak juga Reggie, untuk perkara itu. Ular fikir Reggie menarik pencetus, walaupun, jadi sekarang dia bersembunyi dan Dark Circle sedang cuba mencari dia. Blah! Mereka semua hanya sekumpulan lelaki berusia 17 tahun! Reggie memanggil Hiram Lodge, bos barunya (LOL), untuk meminta pertolongan. Hiram secara harfiah menggantungnya dan tidak dapat membantu, terus membuktikan Mark Consuelos tidak berbaik baik.

Kemas kini: Ia adalah ibu Midge Klump yang menembak Fangs, yang bermaksud perang Serpent v. Jocks keseluruhan ini tidak sia-sia. Groan. Hermione Lodge memutuskan untuk mengambil kesempatan ini dengan mengatakan bahawa Hood Hood bertanggungjawab untuk menembak dan menawarkan hadiah di atas kepalanya sebanyak $ 1 juta. Dia juga berfikir bahawa Hiram menyimpan kotoran dari dia, yang jelasnya, 100 peratus.

Betty kini terobsesi dengan mencari ayahnya (siapa mungkin-mungkin-pasti Hood Hitam) sebelum orang lain tidak kerana ada tuntutan juta dolar untuk kematiannya. Dua saat yang lalu, Betty sangat marah pada ayahnya, dan sekarang dia cuba menyelamatkannya? Saya sangat keliru. Tolong berikan saya lebih banyak Cheryl dengan anak panah, tolong.

“Nasib baik, saya dapat ke set memanah saya dan memburu tanjung.” – Cheryl, gemetar Katniss Everdeen ke terasnya

Oh shit: Betty mendapat panggilan dari F.P. dengan mengatakan bahawa ayahnya telah dibawa ke hospital dan mengalami banyak pendarahan. Ini semua tetapi mengesahkan dia adalah satu pukulan Cheryl dengan tunduk dan anak panah, yang bermaksud dia adalah Hood Hitam. Saya rasa … neutral mengenai perkara ini. Peminat telah menuntut ini di Tumblr untuk eon.

Bergerak: Veronica yakin Hiram dan Hermione akan menggunakan $ 1 juta yang diperolehnya dari St Clairs untuk karunia mereka, jadi dia memecah masuk ke pejabat Hiram untuk mendapatkannya kembali. Di situlah dia mendapati sampul surat yang dipenuhi dengan gambar-gambar Hermione dan Fred Andrews mencium dan nota yang mengatakan, “Fred Andrews Family Man Tidak Jadi Tidak Bersalah.” Adakah ini sepatutnya menyiratkan sesuatu? Selain itu, lakaran Hila yang telah kita ketahui?

The Serpent v. Jocks riot secara serius memusnahkan Riverdale, secara harfiah. Jughead berjaya menenangkan para Ular sebaik dia memberitahu mereka ibu tembakan Midge Klump Fangs. Walau bagaimanapun, sekarang bandar ini mempunyai masalah yang lebih banyak: The Ghoulies, geng lain yang diperkenalkan episod yang lalu bahawa kita, saya rasa, sepatutnya ingat, kembali dan fucking sial. Saya tidak boleh percaya bahawa remaja menyebabkan kemusnahan ini.

F.P., Fred, dan snek garam dan sereh Sheriff Keller (yang tidak lagi sheriff tetapi saya memanggilnya juga) menakutkan Ghoulies, dan Kevin Keller berkata, “Hot Riverdale ayah menyelamatkannya.” Itulah kenyataan yang tepat, tetapi juga sedikit pelik melihat bagaimana salah satu daripada mereka “Hot Riverdale ayah” adalah ayahnya sendiri!

Bab Thirty-Four: Judgment Night
PHOTO: CW

Ingatlah foto Veronica yang ditemui Fred dan Hermione di pejabat Hiram? Mereka adalah sebahagian daripada kejutan, kejutan-pelan Hiram yang lebih besar untuk melancarkan kempen Fred. Walau bagaimanapun, penangkapan itu membuat Hermione dan orang awam Fred juga akan merosakkan Hermione, tetapi buta Hermione terhadapnya. Bangun dan bau sociopath, gadis! Suami Kelly Ripa tidak setia kepada siapa pun kecuali Kelly Ripa dan gel rambut.

Betty pergi ke hospital untuk melihat bapanya hanya untuk mengetahui dia membunuh doktornya dan melarikan diri. Dia kemudian mendapat panggilan dari batuk Black Hood, ayahnya, batuk-mengatakan dia perlu pulang ke rumah sekarang atau dia akan membunuh ibunya, Alice. WTF, Hal Cooper?

Dalam monolog yang sangat menyeramkan, Hal Cooper mengaku kepada segala-galanya-untuk menjadi Hood Hitam, untuk membunuh semua orang, menjadi psikopat umum. Sebab kenapa rumit: Nampaknya, datuk Cooper membunuh datuk Blossom dan mengambil alih nama Cooper. Entah bagaimana, keluarga Conway mengetahui tentang ini, oleh itu ayah Hal membunuh mereka. Ibu Hal kemudian memberitahu Hal yang berusia 8 tahun untuk meyakinkan Svenson Cooper-Black Hood ID yang pertama untuk menuduh seorang lelaki yang tidak bersalah membunuh keluarganya untuk menyelamatkan ayah Hal. Ibu Hal memberitahu Hal bahawa Conways adalah orang berdosa yang sepatutnya mati dan bahawa bandar mereka perlu berbuat lebih baik. Jadi apabila Betty mengatakan sesuatu yang serupa pada Jubli pada musim satu, ia mencetuskan sesuatu di Hal untuk menjadi Hood Hitam. Ini adalah…Pretty Little Liars musim tujuh peringkat rumit. Lebih dari itu.

“Ayahmu tidak boleh berbuat apa-apa, bahkan tidak menjadi pembunuh bersiri.” – Alice Cooper, begitu ganas terhadap Hood Black sebenar

Alice berjaya mendapatkan kecewa Hal dengan mengatakan dia adalah “anak lelaki mama” yang tidak dapat berbuat apa-apa. Ini menyebabkan dia mula menyedihkan dia, yang Betty berhenti dengan mengetuknya dengan objek yang tumpul. Kemudian, Alice mula memukulnya. Akhirnya, Sheriff Keller datang dan menangkap Hal, semoga mengakhiri saga Hood Black untuk kebaikan. Tuhanku, Coopers perlu tenang.

Sebenarnya episod ini perlu ditenangkan. Archie dan Fred pulang ke rumah, hanya untuk mencari orang lain yang berpakaian seperti Hood Black (yang bukan Hal Cooper) di rumah mereka. Dia menyerang Archie, tetapi Fred berjaya mengetuknya. Kemudian, penipu Black Hood ini menembak Fred, yang tidak penting kerana Fred mudah memakai jaket peluru (???). Jadi Archie akan mengecasnya.

Oh Tuhan, saya jujur ​​tidak boleh mengambil sebarang kekerasan dalam episod ini. Ingat Papa Poutine? Mobster yang diserang orang Hiram? Nah anak lelaki berontak itu memecah masuk ke kondo Lodge dan cuba membunuh Veronica dan Hermione. Hermione menembak dia.

Lebih banyak bukti episod ini tidak terkawal: Penny Peabody, “pesepak ular” yang Jughead mengusir bandar, juga kembali dan memegang tebusan Toni Topaz. Dia memanggil Jughead dan meminta dia datang kepadanya, atau dia akan membunuh Toni. Kenapa Riverdale jadi malam ini agresif?

Jughead muncul, dan ternyata Penny merekrut Ghoulies untuk menjadi sandarannya, jadi sekarang dia semakin banyak. Kecuali tidak, kerana dia membawa CHERYL MARJORIE BLOSSOM (teman wanita Toni Topaz) dan busur dan anak panahnya menjadi nya sandaran. Penny pada dasarnya mengatakan dia mahu para Ular keluar dari South Side pada malam ini, atau jika Ghoilies akan menyerang mereka pada waktu pagi. Bow dan anak panah Cheryl akan menyelamatkan semua orang, walaupun, saya tahu.

Bab Thirty-Four: Judgment Night
PHOTO: CW

Kemas kini: Fangs kini mati, dan Ular memilih untuk berperang dengan Ghoulies walaupun mereka tidak bersedia. Jughead menyedari Hiram yang berada di belakang semua ini-tentu saja dia! -Dan menjadikannya penghalang untuk menolak “perang” ini. Dia menawarkan untuk menyerah dirinya sendiri ke Ghoulies untuk menyelamatkan Ular lain daripada mati dalam perang esok terhadap mereka.

Tetapi pengorbanannya adalah untuk apa-apa: The Ghoulies mula mengalahkan omong kosong daripada Jughead dan mengatakan mereka masih akan mengambil Ular (dan Betty) keesokan harinya. Seluruh kejadian ini pada dasarnya adalah tempat pengorbanan Asland dari Chronicles of Narnia, hanya dengan Cole Sprouse dan jaket kulit. Penny Peabody tidak ada Penyihir Putih, walaupun.

F.P., Betty, Archie, dan geng mencari Jughead … dan dia terkoyak dan berdarah. Dia tidak sedarkan diri. Mungkin juga mati. Ya, orang: Jughead Jones sebenarnya mungkin mati.

Pemikiran berpisah: Episod ini Riverdale mungkin telah melompat ikan yu.