Sukar untuk mempercayainya The Little Mermaid keluar pada tahun 1989, tetapi di sini kami bertahun-tahun kemudian, dan ia masih merupakan filem klasik sepanjang zaman. Dan sekarang, ia semakin dirilis hari ini dengan debut Diamond Diamond yang dibintangi pada Blu-ray. Secara semulajadi, kami melompat (berenang?) Di peluang untuk menjadi tuan rumah beberapa suara asli sendiri-Ariel (Jodi Benson), Sebastian (Samuel E. Wright), dan Chef Louis (Rene Auberjonois) Glamour Ibu pejabat untuk bercakap mengenai penciptaan The Little Mermaid, Sihir Disney, dan banyak lagi. Teruskan membaca:

sedikit mermaid 1

Glamor: Setiap kali kita menulis mengenai puteri Disney, ia selalu berbuat baik dengan pembaca kami-walaupun kebanyakan wanita yang kami menulis adalah berusia 20-an atau 30-an. Mengapa awak fikir The Little Mermaid tetap popular selama bertahun-tahun?

Jodi Benson: Saya fikir kebanyakannya kerana Howard Ashman. Dia membawa rasa muzik Broadway ke sana dan bercampur-campur bersama-sama. Tetapi dengan kisah ini-dan kemudian menggabungkannya dengan Howard, membawa Alan Menken dan muzik-klasik itu. Ia adalah masa yang tepat sahaja.

Rene Auberjonois: Dari perspektif saya-mempunyai pandangan yang lebih panjang mengenai perkara Disney-ini adalah permulaan era keemasan animasi, muzik, dan kisah dan khususnya kerana watak wanita yang begitu berani dan kuat. Saya fikir filem ini hanya terus bercakap dan menyanyi kepada anak-anak dan orang-orang, dan jelas anda semua, kerana ia masih bercakap dengan anda. Ia hanya hadiah.

Samuel E. Wright: Kadang-kadang di dunia, ada koleksi magis orang berbakat. Ia adalah semua yang ajaib kerana ia adalah perkara yang melanda. Jika kita tidak berjaya, itu akan berlaku. Kita semua merasakan keperluan untuk melakukan yang terbaik yang mungkin kita boleh, dan kerana kita adalah pelakon dan bukan hanya suara bakat, kita tahu bagaimana untuk membawa itu ke dalam kerja kita dan meninggalkannya kepada bakat beberapa animator hebat. Saya tidak fikir kita boleh menangkap semula sekali lagi cara yang berlaku. Saya fikir itulah sebabnya ia berlangsung kerana ia mempunyai sihir itu-secara harfiah bahawa sihir Disney.

Glamor: Di manakah anda fikir watak anda hari ini, beberapa tahun kemudian?

Jodi: Nah, kami telah buat Little Mermaid 2 dan a Little Mermaid 3-A prequel dan sekuel-jadi watak saya berkahwin, setengah duyung dan manusia, mempunyai anak, dan mungkin mempunyai cucu sekarang.

Samuel: Saya fikir Hans Christian Andersen sama ada gembira atau berputar di kuburnya sekarang selepas apa yang telah kami lakukan dengan kerja-kerja indahnya. Ia telah pergi ke tempat yang tidak pernah ada orang. Mereka telah melakukan spin-off di mana Sebastian dan saya sendiri telah menjadi orang yang berasingan sekarang. Ada Sam Wright, dan kemudiannya sahabatnya Sebastian the Crab, jadi saya dapat bercakap dengan banyak diri.

Rene: Nah, saya di dapur.

Jodi: Masih membawa makan malam le.

Samuel: Cuba memasak. [Ketawa]

Glamor: Adakah anda pernah mendapat pengiktirafan suara anda??

Samuel: Walaupun ia bukan aksen Jamaica. [Kepada Jodi] Saya pasti mereka mengenali anda suara.

Jodi: Nah, itu lucu kerana mereka tahu banyak dari kita dengan wajah kita sekarang, selepas tahun 25-plus. Tetapi saya mendapat banyak orang di telefon-dengan syarikat penerbangan Delta atau melakukan perkara dengan anak-anak di telefon-dan seorang ibu sepak bola akan berkata, “Kedengarannya sangat biasa.” Ia lucu, tetapi ia sangat manis. Anak-anak, mereka hanya begitu comel.

Samuel: Ia boleh sedikit membingungkan pada masa-masa kerana saya enam kaki tiga, dan apabila ibu bapa berkata “Lihatlah sayang, itu Sebastian yang Ketam!” mereka kelihatan seperti ini. [Membuat muka yang keliru.]

Rene: Nah, saya pasti tidak dapat dikenali dengan suara saya, walaupun saya melakukan banyak suara animasi. Tetapi jelas, koki bukan sahaja tidak kelihatan seperti saya, tetapi tidak seperti saya. Sungguh mengagumkan kepada saya bahawa jika anda pergi ke IMDB-saya maksudkan, saya sudah tua dan saya telah melakukan banyak watak sepanjang hidup saya-dan itu di atas. Saya banyak buat Star Trek konvensyen, dan orang akan membawa anak-anak mereka dan kadang-kadang foto akan mempunyai gambar tukang masak dan Sebastian dan ibu bapa akan berkata, “Ini dia, dia menyanyi …” Dan mereka hanya menolak untuk mempercayainya.

Glamor: Apabila anda masuk dan merakam filem itu, adakah anda mendapat arahan pada suara itu atau adakah anda memberi input? Bagaimanakah semuanya datang bersama??

Samuel: Itulah salah satu aspek yang paling menarik kerana anda melihat kami duduk di sini bersama seolah-olah kami bekerja bersama. Kami tidak bekerjasama. Sebastian kecil, dan seperti yang saya katakan, saya enam kaki tiga. Dinamik saya bercakap dengan Jodi berdiri di dalam bilik adalah sama sekali berbeza daripada yang jauh dari dia. Anda melihat apa yang saya maksudkan? Kedengarannya berbeza. Mikrofon perlu diletakkan lebih tinggi, jadi semua tindakan saya dilakukan ke arah mikrofon. Ia adalah salah satu pekerjaan yang paling sukar di dunia melakukan animasi suara kerana anda tidak tahu sebagai pelakon apa yang anda lakukan, dan mereka hanya berkata, “Lakukan sekali lagi. Akhirnya, selepas 3,000 kali, mereka berkata, “Itu sahaja!” Dan kamu pergi, “Phew.” Tetapi mereka pergi, “Lakukan sekali lagi!” Ia memerlukan banyak kesabaran dan cinta untuk apa yang anda lakukan. Tetapi jelas kita menyukainya kerana kita terus melakukannya.

Jodi: Perkara yang kemas mengenai projek kami yang tidak pernah berlaku sejak itu adalah kami semua bertemu pada hari pertama seperti rancangan Broadway. Kita semua duduk dalam bulatan besar dan membaca skrip.

Rene: Saya tidak berada di sana! Di manakah anda ketika anda melakukan ini?

Jodi: Di Los Angeles. Howard menyanyikan segala-galanya, Alan memainkan segala-galanya, dan semua kuasa yang berada di sana. Dan kemudian dua hari pertama rakaman saya, saya merakam semua orang melalui plexiglass. Saya dapat sepanjang hari untuk merakam dengan semua orang. Kemudian hari-hari berikutnya, tiga atau empat hari selepas itu, saya bersendirian, tetapi Howard selalu berada di gerai dengan saya. Dia akan keluar dan berdiri di sebelah saya kerana dia tahu setiap baris, setiap nuansa, segala yang dia inginkan dari setiap watak, dia memainkan semua orang, dan dia sudah mencatat “Sebahagian Dunia Anda.” Dia memainkan semua orang dengan cemerlang, jadi apabila kita selesai merekodkan semuanya, dia masuk dan memainkan setiap bahagian untuk saya. Tetapi ia tidak pernah berlaku semenjak itu. Saya selalu bersendirian untuk setiap rancangan filem dan TV.

Rene: Lihat, saya rasa seperti seorang pelatih di sini kerana orang-orang ini berada di seluruh filem. Saya tidak mahu mengambil sihir dalam apa-apa cara, tetapi saya masuk dan bertemu semua orang, kuasa yang ada, dan mereka mengajar saya lagu itu, kita meletakkannya pada pita pada cakera-bukan pada cakera, itu adalah cukup lama dahulu bahawa ia telah di kaset-dan saya, selama seminggu, memandu di sekitar LA dan akan mendengar lagu itu. Kemudian saya pergi ke studio, saya menyanyikan lagu itu dua kali, dan saya pergi. Beberapa tahun kemudian, saya melakukan muzik Broadway pada masa itu dan filem itu keluar. Saya pergi ke pertunjukan lewat malam itu. Ia baru saja keluar, jadi tidak ada kanak-kanak dalam penonton dan tidak ramai orang dewasa. Saya duduk di sana dan perkara ini meletup ke skrin. Satu-satunya perkara yang boleh saya katakan, dari segi diri saya sebagai penonton melihat sesuatu, ia seperti melihat sesuatu yang saya tiada kaitan dengan. Jadi dua setengah tahun kemudian untuk duduk di sana dan menonton perkara ini hidup di hadapan saya … Biasanya ketika saya dalam sebuah filem dan saya pergi untuk melihat diri saya, saya sangat gugup tentang apa yang akan saya lihat seperti. Adakah saya akan menipu diri sendiri? Tetapi The Little Mermaid tiada kaitan dengan saya. Ia adalah watak yang luar biasa dan gila yang mengejar watak cemerlang ini di sekeliling pentas. Ia hanya satu pengalaman yang luar biasa, dan ia akan menjadi hebat untuk sekumpulan kanak-kanak baru yang terdedah kepada perkara ini.

Samuel: Seseorang bertanya kepada saya sekali, “Berapa kali anda pernah melihat filem itu?” Saya fikir saya telah melihatnya mungkin tiga atau empat kali. Bukan kerana saya tidak menikmati filem ini. Ini kerana saya mengalami filem yang agak berbeza. Sama seperti kata Rene, kami adalah pelakon. Apabila saya melihat filem itu, saya mengalami hari, segmen itu, kerana apabila kita melakukannya, ia dilakukan dalam segmen selama tempoh masa. Mereka akan datang, dan kami akan melakukan sesuatu, dan kemudian mereka akan pergi dan menggambar dan menghidupkannya berdasarkan apa yang kami lakukan di studio. Tetapi saya tahu apa yang dimaksudkannya kerana pada hari yang lain ketika kita melihat filem itu, ia meletup dari tempat kejadian. Ia adalah sesuatu, ia hebat.

Glamor: Adakah itu sentiasa bagaimana ia berfungsi: Pelakon mencatatkan dan kemudian animasi berlaku selepas itu?

Samuel: Saya tidak tahu sama ada mereka melakukannya sekarang, tetapi saya fikir mereka masih melakukannya.

Rene: Itulah animasi yang berkualiti. Apa yang cemerlang tentang Disney ialah watak-watak ini berasal dari pelakon, suara-suara. Lukisan pertama mereka menunjukkan kepada saya tukang masak, yang hanya lakaran, berkembang banyak. Tetapi apabila saya melihat watak itu berevolusi, banyak yang berkaitan dengan tafsiran watak yang dibawa oleh seniman ini. Itulah animasi yang berkualiti.

Glamor: Apa yang kelihatan Ariel pada mulanya?

Jodi: Dia kelihatan seperti Barbie. Dia sebenarnya mempunyai rambut berambut perang dan dia sempurna. Dia kelihatan sangat matang. Saya masih ingat lakaran dan berfikir, “Oh, dia tidak melihat 16.” Tetapi Glen Keane, yang menjadi animator saya, benar-benar berubah selepas kita mula merakam. Jadi, dia adalah campuran diri saya dan isterinya, Linda. Dia kelihatan lebih nyata. Berambut perang itu perlu pergi. Mereka merakam semua orang, dan para animator mendengar dan mengawasi dan mereka mula membuat lakaran.

ariel 1

Glamor: Saya tidak boleh bayangkan Ariel menjadi apa-apa kecuali rambut merah.

Jodi: Mereka berjuang itu. Itulah perjuangan besar untuk seketika.

Samuel: Sebastian sangat pelik buat saya kerana apabila saya mula-mula melihat skrip untuk Sebastian, dia kelihatan seperti dia dibuat dalam gaya pelakon Jamaica lama Geoffrey Holder, seorang lelaki yang besar, seorang koreografer Broadway. Sebastian mempunyai sedikit, cakar kecil dan badan yang besar, gemuk, dan mata kecil. Saya cuba meniru dia untuk tahun pertama. Kemudian saya diberitahu untuk mengadakan pertemuan dengan para animator. Saya tidak mahu pergi makan tengah hari dengan tujuh animator gila, anda tidak tahu. Jadi kita berada di meja besar ini, dan pada akhirnya adalah seorang lelaki yang kelihatan seperti Walt Disney. Saya tidak pernah bertemu Roy, anak saudaranya, jadi saya tidak tahu siapa itu. Adakah mereka bermain jenaka? Adakah mereka akan api saya di majlis makan malam ini? Jadi kita selesai makan, dan lelaki itu di hujung meja berkata, “Apa yang kita dapati di sini, apa rupa rupanya?” Animator saya duduk di sebelah saya, dan dia menarik perkara ini dan menyerahkannya kepada lelaki yang akan datang dan melepaskannya. Setiap lelaki melihatnya dan ketawa. Dan apabila mereka sampai kepada lelaki yang kelihatan seperti Disney, dia pergi ke dalam sebuah pukulan besar dan berkata, “Baiklah,” mengecam tangannya di kepalanya, “Mari kita pergi.” Itulah Sebastian. Itulah sebabnya dia kelihatan seperti saya-mereka menarik kepalanya di atas kepiting!

sebastian

Glamor: Daripada watak-watak Disney di sebelah anda sendiri, siapa kegemaran anda atau siapa yang paling berkaitan dengan anda?

Jodi: Secara peribadi saya fikir Ursula setakat ini adalah seorang penjahat terbesar yang pernah saya anggap sebagai Pat Carroll melakukan pekerjaan yang cemerlang. Tetapi dia akan memberitahu anda semua yang dia lakukan adalah meniru Howard. Dia melakukan Ursula yang luar biasa. Dia sangat lucu.

Rene: Saya telah mendengar orang-orang filem yang sangat serius bercakap tentang Ursula, dan konsensus sangat kuat bahawa dia adalah salah satu, jika bukan penjahat Disney terbesar,. Itulah yang mengatakan sesuatu kerana ada beberapa yang hebat. Dia watak menakutkan, tetapi dengan cara yang indah. Seluruh perkara tentang ketakutan dalam filem-filem Disney adalah penting untuk kanak-kanak mampu menghadapi perkara seperti itu dan kemudian melihat bahawa ada jalan melaluinya, yang mana Ariel menunjukkan kepada mereka dan Sebastian membantu mereka memahami. Pengawal sangat penting untuk anak-anak belajar bagaimana menangani dunia.

Glamor: Bercakap tentang Ursula, ketika dia mengambil suara Ariel, nasihatnya adalah, “Jangan memandang rendah betapa pentingnya bahasa tubuh.” Nasihat yang menggoda yang anda ada tidak melibatkan bercakap?

Jodi: Nah, Ariel mempunyai cara untuk meletupkan bangsinya Flip rambut yang terkenal. Apa yang dikatakan Sebastian kepadanya?

Samuel: Anda perlu menampakkan mata anda dan menyemburkan bibir anda seperti ini! __

Di sini mereka hari ini!

__Yang watak kegemaran anda dari The Little Mermaid?

Foto: Disney