Tidak pun 24 jam selepas keputusan pilihan raya presiden, Lady Gaga memprotes di luar Menara Trump di New York City. Mereka yang mengikuti karier penyanyi pop tidak sepatutnya terkejut dengan ini: Dia selalu bercakap tentang isu-isu yang beliau percaya dari LGBTQ + pemberdayaan (“Born This Way”) kepada kesedaran serangan seksual (“‘Til It Happens to You”) untuk pergerakan Matematik Hitam (lihat tweet ini). Ketelusan Gaga mengenai segala-galanya-bukan sekadar politiknya-adalah salah satu daripada peminat yang berkualiti yang paling suka dengannya. Mereka melihat diri mereka sendiri-dan dia melihat dirinya di dalamnya.

Itulah sebabnya Ibu Monster mencari projek dan perkongsian yang “memberikan kembali” kepada para peminat dan membolehkan mereka melihat lebih banyak lagi. Dia sentiasa meletakkan mereka terlebih dahulu dan menawarkan sekilas ke dalam bulatan dalamannya-sama ada menerusi Verizon Up, program ganjaran baru yang memberi peluang kepada pelanggan untuk merampas tiket VIP dan backstages melaluinya Joanne lawatan dunia, atau melepaskan dokumentari baru di Netflix, tepat bertajuk Gaga: Lima Kaki Dua, yang dicipta oleh beberapa kawan rapatnya.

Hampir 10 tahun dalam kerjaya muzik pop beliau yang terkenal, Gaga masih mencari cara untuk berhubung dengan peminatnya. Dalam tempoh masa itu dia juga telah menetapkan semula apa yang dimaksudkan sebagai bintang pop-terutama seorang wanita. Dia bercakap mengenai politik yang-plus itu, dokumentarinya, dan banyak lagi-dalam sembang chat kami yang menyegarkan, di bawah.

GLAMOR: Anda adalah wanita pertama yang pernah memimpin Wrigley Field minggu lalu. Apa yang dirasakan?

LADY GAGA: Ia sangat istimewa; Saya sangat dihormati. Saya tidak tahu sehingga pagi ketika seseorang memberitahu saya, jadi itu juga kejutan. Saya berasa sangat bernasib baik bahawa saya menjadi pelakon wanita pertama, tetapi saya mengatakan kepada penonton bahawa saya sangat menyesal mereka terpaksa menunggu lebih dari 100 tahun untuk seorang wanita menjadi tajuk utama.

GLAMOR: Anda telah berada dalam muzik pop selama lebih sedekad. Berapa perbezaannya dengan industri wanita sekarang berbanding ketika anda mula?

GAGA: Ia sangat menarik. Apabila saya mula 10 tahun yang lalu, perkara-perkara yang sangat banyak tentang semua orang yang sangat sempurna dan glammed up [dan] segala-galanya yang bersih dan cantik dan semacam persepsi yang sangat khusus terhadap seorang wanita. Saya sentiasa menentangnya; semua orang selalu menganggap saya berpakaian pelik atau berseni atau terlalu kreatif. Dan kemudian selama bertahun-tahun semua orang secara meluas tersentuh dengan cara mereka sendiri.

Sekarang saya melihat semua jenis visual avant-garde dan deria gaya yang sangat unik untuk banyak wanita. Saya fikir itulah bagaimana kita berubah, dan saya tidak fikir saya adalah satu-satunya orang yang melakukannya. Terdapat ramai di antara kita, dan ia bagus untuk dilihat. Adalah penting bagi wanita untuk berasa seperti mereka boleh berpisah dari mana-mana imej tertentu. Pink bercakap tentang itu di MTV [Video Muzik] Anugerah. Saya sangat suka apa yang dia katakan tentang anak perempuannya.

GLAMOR: Terdapat banyak mesej politik di VMA juga. Saya tahu anda membantah kemenangan presiden Donald Trump sehari selepas pilihan raya. Bagaimanakah iklim politik semasa mengubah cara anda mendekati rancangan hidup anda?

GAGA: Ia tidak mengubah cara saya melakukan persembahan langsung saya. Ia mengubah segala-galanya. Apa yang kita semua berpengalaman – bukan sesuatu yang saya gunakan ketika saya sedang menyanyi panggung. Saya menggunakannya untuk hidup saya. Ini adalah akhlak dan etika dan nilai-nilai kita pada baris, jadi saya membawa mereka bersama saya melalui hari saya dan kemudian di atas pentas.

GLAMOR: Ini adalah masa yang sangat menakutkan untuk ramai wanita sekarang. Di mana anda mengharapkan sesuatu yang akan berlaku dalam beberapa tahun akan datang?

GAGA: Saya harap kita teruskan proses penyembuhan, dan juga proses untuk terus saling membantu. Lebih banyak pendidikan untuk wanita. Lebih banyak pekerjaan untuk wanita. Peluang yang lebih sama bagi wanita. Lebih banyak wanita perlu diambil serius. Dan saya fikir lebih banyak daripada apa yang kita ingin dengar dan tidak boleh ditutup. Saya fikir ini adalah satu perkara yang baik untuk difikirkan untuk mana-mana komuniti; Yang penting ialah suara kita didengar dan tidak ditelan dalam jurang sejarah.

Memuatkan

Lihat di Instagram

GLAMOR: Adakah anda mempunyai harapan untuk wanita dalam muzik dalam beberapa tahun akan datang??

GAGA: Saya berharap dapat melihat wanita berkembang dan bahagia, mengasihi apa yang mereka lakukan, dan berada dalam kawalan dan kuat dari apa yang mereka ciptakan. Anda telah menyebut sebelum ini apa yang dimaksudkan sebagai wanita dalam industri ini [10 tahun yang lalu] dan apa yang dimaksudkan sekarang [sekarang]; Saya rasa apa yang saya katakan adalah, seperti yang kita semua suka fesyen dan solek dan glamor, ini bukan perogol kecantikan. Ia mengenai hati dan memandu dan kerja. Sudah tentu, ia indah untuk berpakaian dan memuji antara satu sama lain dan merasa baik-tetapi itu tidak sepatutnya menjadi perkara pertama.

GLAMOR: Anda mempunyai dokumentari Netflix yang keluar pada bulan September. Kenapa anda membuat keputusan untuk berbuat demikian? Dan mengapa sekarang?

GAGA: Saya, dalam banyak cara, tidak banyak kaitan dengan dokumentari itu. Saya mempunyai banyak kaitan dengannya kerana saya membenarkan mereka mengakses saya. Saya memutuskan apabila saya membenarkan mereka membuat filem dan apa yang saya akan menjadi OK dengan mereka penggambaran. Tetapi ini adalah sekeping yang dicipta oleh rakan-rakan saya kerana mereka mahu orang melihat saya cara mereka lakukan dan untuk mengenali saya seperti yang mereka lakukan. Ini kerana tidak ada sebab lain selain seni dan dokumentari kawan-kawan yang saling mencintai. Anda tahu saya, ia bukan mengenai wang banyak masa.

GLAMOR: Apa yang boleh diharapkan oleh peminat dari dokumentari?

GAGA: Saya sebenarnya tidak tahu apa yang perlu diberitahu kepada anda kerana saya tidak melihatnya sepanjang hayat. Saya hanya melihat sekeping kecil. Saya tidak benar-benar mahu memberikan dua sen saya kerana saya tidak boleh menjadi objektif untuk menonton diri saya, anda tahu?

Memuatkan

Lihat di Instagram

GLAMOR: Anda juga mempunyai perkongsian baru dengan Verizon Up. Apa yang menarik minat anda?

GAGA: Saya sentiasa suka memberikan kembali kepada peminat saya dan mendapatkannya lebih dekat setiap kali. Saya benar-benar teruja bahawa Verizon mengambil bahagian dalam itu kerana itu bermakna lebih ramai orang dinaik taraf. Kami mempunyai orang yang datang dan melakukan kerja di belakang pentas dan menyambut di mana saya mengambil gambar dengan mereka dan mereka melihat tahap rapat.

GLAMOR: Soalan terakhir: Tahun depan menandakan ulang tahun 10 tahun Kemasyhuran. Sekiranya anda dapat memberitahu sendiri satu perkara pada diri saya pada tahun 2008, apa yang akan berlaku?

GAGA: “Pegang.” Itulah yang saya akan beritahu diri saya sendiri. Saya akan beritahu diri saya untuk bertahan.