Permulaan pertama orang ramai dengan Lea Michele ialah Rachel Berry, remaja yang sihat dan nikmat yang dimainkannya selama enam musim gemilang Glee. Ini watak yang sangat spesifik dan sangat disayangi bahawa Michele mempunyai masalah melarikan diri-walaupun dua tahun selepas itu Gleeakhir siri.

Dia mengambil langkah besar dari Rachel pada 2015 dengan Hester Menjerit Queens, harapan wanita yang gila-gila dengan harapan yang memakai tengkuk leher dan secara metafiri menyembelih semua kawannya. (Ingatlah itu?) Tetapi masih ada, Menjerit Queens adalah pengeluaran Ryan Murphy, sama seperti Glee, dan kedua-dua menunjukkan mempunyai tandatangan kemasan tandatangan yang kita lihat sepanjang karyanya. Oleh itu, peranannya sama, yang mana Hester kadang-kadang seperti Rachel. Ya tahu, jika Rachel tiba-tiba mempunyai keinginan untuk membunuh semua orang di kelab Glee.

Tetapi tidak ada tanda-tanda Rachel Berry dalam projek terbaru Michele, Datuk Bandar. Komedi baru ABC, yang perdana malam ini, adalah tentang rapper yang bercita-cita, Courtney Rose (Brandon Michael Hall), yang mengendalikan pejabat tempatan untuk mempromosikan muziknya … dan akhirnya menang. Tiada tanda Ryan Murphy, sama ada, yang mungkin menjelaskan mengapa peranan ini adalah yang paling pelbagai Michele-dan salah satu yang terbaik.

Dia bermain Valentina Barella, pengurus kempen cambuk untuk calon yang menentang Courtney (bermain, hilariously, oleh David Spade). Dia didorong dan menaip-A, seperti Rachel Berry, tetapi dengan cara pintar yang membuatnya sangat menarik untuk ditonton. Dalam banyak cara Rachel adalah rusa yang ditangkap di lampu Glee, tetapi Valentina yang bertentangan dengan kutub. Dia tidak hanya memandu kereta; Dia memiliki pengedar yang sungguh-sungguh.

Dan dia lucu, sangat lucu. Kemunculan Michele dalam juruterbang adalah ringkas, tetapi hasekrut dan quip adalah beberapa kemunculan episod. “Courtney Rose adalah seorang egomaniac yang tiada siapa yang seluruh kempennya adalah aksi. Pengundi tidak akan jatuh untuk itu, tidak di Amerika,” katanya dengan cukup mata-roll untuk menyampaikan teduhan Donald Trump.

Ia adalah humor yang sangat halus, yang belum diterokai oleh Michele tetapi sangat menarik untuk dilihat. Satu lagi masa yang menarik: Apabila dia mengebom bilik tidur Courtney sehari selepas dia menang pilihan raya dan mengatakan dia tidak seharusnya mengharapkan privasi sekarang bahawa dia seorang tokoh awam. Tête-à-tête mereka berakhir dengan Courtney mengupah Valentina untuk menjalankan kakitangannya, pekerjaan yang diterima dalam misinya untuk “menghancurkan setiap Kellyanne Conway dan Donna Brazile” yang datang di jalannya. “Saya sangat terancam dengan kejayaan wanita yang lain,” katanya dengan ironisnya, dengan nada sardonik yang akan terbang bahkan kepala Sue Sylvester.

Bahagian yang paling menarik mengenai prestasi Michele di Datuk Bandar adalah dia lelaki lurus. Tidak ada razzle-dazzle, pizzazz, atau flamboyancy; tidak ada nyanyian lagi. Kualiti ini telah menguasai kerja televisyen hingga ke tahap ini. Dan itu bukan perkara yang buruk! Lagipun, tiada siapa yang tahu bagaimana untuk meletakkan persembahan atau mengunyah pemandangan lebih baik daripada dia. (Bayangkan dia dan Jessica Lange dalam siri yang sama. Buat yang berlaku, Encik Murphy.)

Daripada menjadi besar Datuk Bandar, Michele pulang ke rumah. Dia melengkapkan kecerdasan Hall Hall dengan kecerdasan dan ketajaman. Apabila rakan-rakan Courtney melepaskan landasan kereta api dengan dialog bonkers, dia memasukkannya ke dalam. Malah, ia adalah watak-watak wanita di Datuk Bandar yang benar-benar mengutamakan sesuatu dalam realiti. Yvette Nicole Brown memainkan ibu Courtney, Dina, yang menyampaikan garis yang paling menghiburkan dalam juruterbang: “Anda mengkritik status quo. Mungkin sekarang anda sebenarnya boleh mengubahnya,” katanya kepada Courtney.

Juri masih tidak tahu sama ada Courtney melakukannya, tetapi satu perkara yang pasti: Status quo mengenai Michele-jika ada-sepatutnya perubahan selepas Datuk Bandar. Ia tidak seperti apa yang dia lakukan sebelum ini dan membuktikan, sekali dan untuk semua, bahawa dia lebih daripada sekadar Rachel Berry. Saya tahu bahawa selama bertahun-tahun, tetapi mudah-mudahan, sekarang semua orang akan juga.