Malam ini Riverdale tidak terkawal. Veronica telah menjadi penyangak. Dark Betty berkuatkuasa sepenuhnya. Jughead merantai dirinya ke sekolah. Saya tidak boleh jujur, tetapi inilah yang berlaku bagi anda yang boleh. Spoiler depan.

Kami membuka perkara dengan bom: Hal bukan bapa Chic, tetapi Alice adalah ibunya. Berita ini menghantar Betty dan ekor kuda ke ekor kuda. Untuk sebab tertentu Alice tidak akan memberitahu kepadanya siapa bapa Chic sebenarnya, jadi saya panggil ia: It’s the Hood Hood.

Walau bagaimanapun, tiada seorang pun daripada ini sebagai orang yang benar-benar seperti itu Andy Freaking Cohen menunjukkan sehingga menyokong “kawan baiknya” pencalonan Hermione Lodge untuk Datuk Bandar. (Ingat: The Lodges memindahkan Southside High ke dalam penjara, Fred turun dari perlumbaan, yada, yada.) Hermione akan membuat Suri rumah Real yang sangat baik, TBH. Malah Bethenny Frankel akan terkejut dengannya.

Benar-benar semua orang marah tentang penjara ini dan tentang Hermione yang sedang berjalan untuk Datuk Bandar. Fred mahu memutuskan hubungan dengan Lodge Industries kerana itu. Jughead memanggil Veronica “Olivia Pope” untuk memberikan temu ramah positif kepada Daftar Riverdale. (Dia sangat menjengkelkan, walaupun dia betul.) Dia nampaknya melakukan “mogok makan” untuk membantah penutupan High Southside. Saya tidak berada di sini untuk menyemarakkan aktivismenya, tetapi hakikatnya dia akan lebih gencar jika dia lapar.

Hiram bertindak balas terhadap serangan Jughead dengan mempercepatkan perobohan High Southside hingga minggu ini, yang begitu kecil. Beliau mempunyai Archie memberitahu Jughead berita ini, kerana, ingat, Archie melakukan pakatan darah aneh itu yang bersumpah setia dengan Lodges. Mereka mempunyai convo panas, dan saya fikir kemarahan itu sebahagian besarnya datang dari kebuluran Jughead yang kelaparan. Marah, dia kemudian cuba untuk mendapatkan Ular di Riverdale High untuk berperang melawan Hiram juga. Toni seolah-olah tidak begitu berminat, mungkin kerana dia terlalu sibuk memikirkan Cheryl Blossom. Cheryl> Semuanya.

Tiada siapa yang lebih marah daripada Ethel Muggs, walaupun, yang melemparkan a milkshake di wajah Veronica untuk menunjukkan betapa gila dia tentang penjara. (Ingat ketika ini berlaku Glee sepanjang masa?) Seluruh sekolah memberikan Veronica najis tentang ini, tetapi Hermione memberitahu dia untuk menjaga tudungnya.

Tetapi itu keluar dari tingkap apabila Douche Lord Reggie mula bercakap mengenai Hiram-begitu Veronica yang mengusik-cakarnya di muka, mengetuknya sejuk. Betty bergegar. Gegaran Veronica. Saya gemetar menontonnya! Ibu bapa Veronica memberitahunya untuk menjaga kepalanya, sekali lagi, tetapi dia mengabaikan mereka dan memutuskan untuk berlari untuk presiden badan pelajar terhadap Reggie. Saya suka bahawa dia hanya menjadi penyangak! Fuck it all, Veronica! Dia meminta Betty untuk menjadi pasangannya, yang merupakan pilihan yang comel tetapi membosankan.

Sementara itu, di Thistle House, Cheryl mengejar sebab-sebab lain. Kerana adik kakak Clifford yang sudah lama hilang, kembali ke bandar, dan Cheryl mendengarnya dan Penelope berkonspirasi untuk melakukan sedikit nafas, dia kini mengira mereka akan cuba membunuhnya dan Nana Rose. Itu akan menghancurkan tetapi juga Apa yang Berlaku kepada Baby Jane? drama yang saya hidupkan.

Juga apa yang saya tinggalkan untuk: Cheryl melontar pesta tersenyum di Thistle House untuk meraikan teman wanitanya mungkin Toni Topaz menyertai Riverdale Vixens. Mereka memulakan pesta mereka dengan menyisir rambut masing-masing seperti video “Kaedah Baru” Dua Lipa, jadi secara semulajadi saya mencekik. Kemudian Cheryl memberitahu para hadirin (Toni, Josie, Betty, dan Veronica) bahawa dia takut Claudius dan ibunya merancang kematiannya. Ini semua sangat gothic dan campy! Betty menggunakan peluang ini untuk bercakap tentang Chic kerana sudah tentu dia melakukannya.

“Gaun berpakaian mewah dihargai. Anda semua telah melihat The Beguiled, betul? “-Cheryl

Kemudian malam itu, Toni dan Cheryl berada di tempat tidur yang sama, kira-kira untuk mencium, apabila mereka mendengar kemalangan yang datang dari tingkat bawah. Ia Nana Rose. Dia jatuh tangga! Adakah ini kemalangan ?! Adakah Penelope melakukan ini ?! Seperti yang saya cakap: Baby Jane!

Sudah tentu kita berputar dari alur cerita ini untuk memanjakan Archie, yang ibunya, Mary (Molly Ringwald), hanya muncul untuk lawatan kejutan. Dia ada untuk membantu Fred secara sah memutuskan hubungan dengan Lodges atau beberapa perkara yang tidak masuk akal. Saya sudah bosan dan mahu kembali kepada paman yang boleh dibunuh Cheryl dan ibu gila. Mary marah kerana Archie terus mempertahankan Hiram di hadapannya dan Fred.

Ethel juga marah. Dia dan Veronica mempunyai konvoi tegang di sekolah, yang berakhir dengan Veronica menjanjikan ayah Ethel tawaran kerja dari Hiram … janji yang jelas tidak dapat dipertahankan. Dalam berita positif, bagaimanapun, Veronica memberitahu Josie dia boleh mendapatkannya di pertunjukan Andy Cohen Menonton apa yang berlaku secara langsung jika dia akan menyokong kempennya. Josie bersetuju. Saya suka bahawa ini adalah titik plot.

Tetapi kemudian najis memukul peminat. Ketika Josie dan Veronica tampil di perhimpunan kempen bodoh Veronica, Ethel muncul dengan resit yang membuktikan Veronica tahu Hiram sedang mengubah Southside High ke dalam penjara. Ternyata Josie memberi maklumat ini kepada Ethel di belakang belakang Veronica. Drama, drama, drama. Veronica terkejut Betty yang menyimpan rahsia ini dari dia, dan jatuh keluar dari kempen mereka.

Oooh, kami akhirnya kembali kepada beberapa perkara yang baik. Betty pulang ke rumah untuk mencari kue Kevin baking dengan Chic dan menggoda. Rupa-rupanya, Kevin memberitahunya tentang bagaimana dia terperangkap dalam skema catfishing Betty, jadi, dengan kata lain, Kevin menjual Betty keluar. Apabila Kevin meninggalkan, Betty memberitahu Chic supaya meninggalkan rakan-rakannya sahaja “atau lain-lain.” Mereka bertukar beberapa dialog menyeramkan sebelum Betty menyampaikan hukuman mengancam yang paling lazat (lihat di bawah). Dia kemudian pergi ke biliknya larut malam dan menampakkan lebih ringan di wajahnya untuk membangunkannya dan kemudian mengancamnya lagi. Saya suka Dark Betty!

“Anda tidak tahu tentang kegelapan saya, tetapi anda akan” -Betty

Chic membalas dengan memberitahu Alice semua ini dan menumpahkan kacang-kacangan mengenai rambut palsu Betty memakai ketika dia dan Jughead melakukan hubungan seks. Bagaimana dia tahu maklumat itu tidak diketahui dan sangat, sangat pelik (iaitu: AF bergaya). Kemudian, Alice membiarkannya tergelincir bahawa dia bersambung dengan F.P., jadi mungkin dia bapa Chic. Adakah kita hanya bertukar menjadi wilayah Lily van der Woodsen / Rufus Humphrey?

Kemudian, Betty dan Chic cuba untuk mengebuminya, tapi itu tidak mengikut pelan: Chic pada dasarnya mengancam untuk menghubungi polis dan bingkai Betty untuk membunuh dia komited. Awww, semua cinta saudara ini sangat lembut.

“Anda fikir saya satu-satunya yang boleh menakutkan orang dengan gila?” – Betty

Juga mengancam, walaupun: Jughead, yang dirantai dirinya sendiri ke Southside High untuk membantah ia ditumbuk. Ular lain juga melakukannya. Archie berpendapat ini adalah idea gila, dan dia bertempur dengan ibu bapanya, di mana dia pada dasarnya mempertahankan Hiram Lodge dan meninggalkan mereka kering. Wow, dia benar-benar bergerak pada skala asshole episod ini, bukan dia?

Hiram meyakinkan Archie untuk meminta sebilangan sahabatnya untuk menghilangkan Jughead dan Ular secara paksa. Archie bersetuju, tetapi hanya jika Hiram akan melepaskan bapanya dari komitmennya kepada Lodge Industries. Jughead memutuskan untuk berjalan untuk presiden badan pelajar Riverdale berdasarkan semua ini, dan meminta Betty menjadi pasangannya. Dia bersetuju, dan meminta Jughead jika dia boleh tinggal bersamanya dengan cahaya kecerobohan Chic. Fred kini berjalan untuk Datuk Bandar lagi, juga … terhadap Hermione.

Kami berakhir dengan jalan cerita Blossom. Cheryl yakin bahawa ibunya yang meracuni Nana dan menolaknya ke tangga. Dia mungkin betul, tetapi Penelope menggunakan ini sebagai alasan untuk mengatakan Cheryl adalah “gila” dan menghantarnya ke Sisters of Quiet Mercy. Oh Tuhan saya: Para biarawati ini mungkin akan melakukan beberapa terapi penolakan gay psycho pada dirinya. SOS! Jangan cedera ratu saya!

Pemikiran berpisah: Tinggalkan. Cheryl. Alone.