Amaran: sparkel Shark-tastic di hadapan.

Hari ini adalah hari yang monumental: filem yu Mandy Moore akhirnya mencetuskan teater.

Ia dipanggil 47 meter turun, dan ia adalah hiburan popcorn yang terbaik, menarik, dan 100 peratus memuaskan. The flick ini berpusat pada dua beradik, Lisa (Mandy Moore) dan Kate (Claire Holt), yang menyaksikan persiaran ikan hiu itu teruk sekali selepas tali di atas sangkar memecah, menghantarnya ke dasar laut. Apa yang terjadi pada jam berikutnya adalah perjuangan sesak untuk bertahan hidup, penuh dengan darah, ketakutan, dan jerung yang paling gila, lapar daging yang hidup. Serius, mereka membuat binatang yang menghina Blake Lively di The Shallows kelihatan seperti Nemo.

Filem ini benar-benar tidak masuk akal, tetapi itulah yang menjadikannya menyeronokkan. Ia tidak pernah mengambilnya dengan serius-menjimatkan selama dua saat. Salah satu tidak berbahaya (tetapi menjengkelkan): Akhirnya, kami dibimbing untuk percaya Lisa dan Kate melarikan diri dari sangkar, membuatnya kembali ke bot mereka, dan hidup bahagia selama-lamanya. Tetapi ia hanya halusinasi: Kate sangat mati, dan Lisa masih terperangkap di dasar lautan, kehilangan fikirannya. Penyelam di laut akhirnya datang untuk menyelamatkannya, tetapi masih ada: Bercakap mengenai pembunuh mood. Kenapa filem yang tidak masuk akal seperti ini memerlukan semacam suram yang realistik?

Walau bagaimanapun, detik kedua “serius” adalah lebih daripada sekadar menjengkelkan. Anda lihat, Lisa pada asalnya merancang perjalanan ini dengan teman lelakinya, tetapi dia berpisah dengannya, jadi dia membawa Kate sebaliknya. Dan alasannya untuk membuang Lisa? Dia tidak seronok. Yup. Itulah justifikasi yang dia berikan untuk mengakhiri perkara. Jelas sekali, dia adalah jubah yang besar dan tidak bernilai seberat masa Lisa, tetapi dia membelanjakan majoriti cengkaman percutiannya-yang boleh difahami sepenuhnya. Breakups adalah sukar! Walau bagaimanapun, perkara yang menjadi suspek apabila Kate memberitahu Lisa untuk mendapatkan liar hanya untuk membuktikan dia salah.

Jadi adik-beradik itu keluar, mabuk, berjumpa dengan lelaki panas, dan menari sehingga matahari terbit-semua walaupun bekas Lisa. Itulah sebabnya mereka pergi menyelam ikan hiu. Di atas kapal sebelum itu, Lisa mempunyai pemikiran kedua tentang keseluruhan lawatan, tetapi Kate meyakinkannya dengan mengatakan sesuatu seperti, “Ayolah, sis, orang yang menyeronokkan berenang dengan jerung! Apa yang akan difikirkan oleh teman lelaki anda?” Itulah yang paling diperlukan untuknya. Watak Mandy Moore secara harfiah menjunam ke arah kematiannya (hampir) hanya untuk menunjukkan beberapa lelaki bahawa dia tidak lumpuh.

PHOTO: Pictorial Press Ltd

Motivasinya lebih asin daripada jerung sebenar, untuk menjadi jujur-tetapi, malangnya, ia sangat lazim dalam budaya pop. Lagipun, Monica hanya kehilangan berat badan Rakan-rakan selepas Chandler mengatakan dia “gemuk.” Sandy benar-benar mengubah pandangannya Minyak hanya jadi Danny akan tarikhnya. Seluruh alasan Elle Woods menghadiri Sekolah Undang-undang Harvard di tempat pertama adalah untuk menunjukkan Warner dia “serius.” The “Girl Does Thing to Prove Boy Wrong” trope adalah setua masa.

Dan kita benar-benar harus bersara. Monica, Sandy, dan Elle semua watak wanita yang menarik, tetapi motivasi lelaki-sentris mereka, dengan cara, melepaskan mereka dari agensi mereka. Pilihan-pilihan yang mereka buat dalam naratif masing-masing adalah berkait rapat dengan (dan dikawal oleh) lelaki. Jika Warner memutuskan separuh jalan Legally Blonde bahawa Elle adalah “pintar” cukup untuknya, adakah dia telah membuang Harvard? Adakah Monica akan kehilangan berat badan kerana Chandler tidak gemuk dengannya? Kami tidak akan pernah tahu pasti, tetapi ia tidak begitu jauh untuk difikirkan wanita-wanita ini akan mengubah jalan mereka dalam beberapa cara. Mereka semua pada dasarnya adalah pada rahmat f-kboys yang dissed mereka. (Seperti yang Lisa masuk 47 meter turun. Pada tahap tertentu, dia berfikir bercumbu dengan Jaws akan menyelamatkan hubungannya, itulah sebabnya dia melakukannya.)

Memang, filem hiu berkhemah tidak betul-betul menjadi sauh terbaik untuk puisi lilin tentang wanita dalam filem. 47 meter turun adalah musim panas konyol blockbuster-plain dan mudah. Dan ia sangat menghiburkan! Moviegoers tidak mengharapkan sejenis karya feminis. Tetapi fakta trof ini wujud pada 2017 mengesahkan ramai orang masih berfikir pekerjaan utama wanita dalam hidup adalah untuk menggembirakan lelaki di sekelilingnya. Kiri.

Para penanda skrip yang berfikiran akal tidak boleh memikirkan sebab-sebab lain mengapa seorang wanita akan kehilangan berat badan, pergi ke sekolah undang-undang, atau berenang dengan jerung-Dan lebih fikiran-membimbangkan mereka terus meletakkan lelaki dalam naratif yang tidak memerlukan mereka. 47 meter turun tidak memerlukan subplot mantan kekasih untuk penonton memahami mengapa Lisa akan minum, menari, dan pergi menyelam ikan hiu semasa bercuti di Mexico. Dia bercuti. Itulah yang dilakukan orang ramai semasa bercuti!

Akhir cerita. Tiada dudes diperlukan.

BERKAITAN: Stylist Mandy Moore pada Gaya Baru “Sensual” Bintang