Episod malam tadi Game of Thrones adalah peristiwa penting, untuk sekurang-kurangnya. Arya dan Sansa bersatu semula! Daenerys menunggang naga ke dalam peperangan! Littlefinger melukisnya (seperti biasa)! Kepala kami masih berputar dari segala yang turun, tetapi kami sangat terguncang, dengan cara yang terbaik, mengenai sesuatu yang berlaku kepada Arya. Selepas enam musim pejuang badak Winterfell akhirnya mendapat tangannya pada pisau besi Valyrian, senjata mematikan yang mula-mula membuat penampilannya dalam episod awal Game of Thrones.

Anda ingat pisau ini, bukan? Inilah pembunuh yang digunakan semula pada musim pertama untuk cuba membunuh Bran selepas dia menemui Jaime dan Cersei Lannister melakukan perkara yang jahat. Kata pembunuh yang dikatakan tidak berjaya, tentu saja; Serigala Bran yang mengerikan, Summer, melawannya. Tetapi acara itu mewujudkan salah satu rantaian peristiwa terbesar di Malaysia Game of Thrones sejarah: perang lima raja.

Littlefinger memberitahu ibunya Bran, Catelyn Stark, bahawa pisau milik Tyrion Lannister, yang menimbulkan ketegangan antara keluarga, sehingga membawa kepada tangkap Tyrion dan perang Rob Stark terhadap Joffrey. Suami Catelyn, Ned, terakhir dilihat dengan pisau, tetapi Littlefinger membelitnya dari mejanya setelah mengkhianati dia. Sejak itu dia telah duduk di atasnya.

Nah, sehingga malam tadi. Littlefinger secara rawak memutuskan untuk memberikan pisau kepada Bran-atau seolah-olah pada masa ini, kita tidak tahu motifnya lagi, tetapi Littlefinger selalu mempunyai satu. Bran kemudian melemparkannya kepada Arya selepas memutuskan dia tidak mempunyai apa-apa untuk menggunakannya sekarang bahawa dia adalah Tiga Mata Raven. Guys, itu sangat besar. Untuk satu, Arya telah melatih hampir separuh hidupnya untuk menjadi seorang pedang wanita. Sekarang bahawa dia mendapat kedua jarum dan pisau, dia pasti menjadi pembunuh yang lebih maut (kerana latihannya dengan Brienne of Tarth hanya terbukti).

Tetapi persoalan terbesar yang timbul ialah: Bagaimana dengan White Walkers? Nampaknya Arya dapat memainkan peranan besar dalam Jon Snow’s-dan benar-benar, semua perang Westeros terhadap mereka. Itulah teori ini mencadangkan, sekurang-kurangnya. Dan masuk akal. Ya, kita tahu Arya adalah maut dengan senjata sekarang. Tetapi mari kita pertimbangkan sekali lagi apa pisau itu diperbuat daripada-Keluli Valyrian. Kuiz sejarah cepat: Apa yang kita tahu membunuh White Walkers untuk kebaikan? Kebakaran (termasuk naga, liar, dan jenis biasa). Naga gelas, yang mana Jon hanya menemui gua penuh. Dan … Valyrian keluli.

Terdapat hanya beberapa senjata lama Valyrian yang tersisa: pedang Brienne “Oathkeeper,” pedang Jaime “Wow Widow” (keduanya dicairkan dari pedang Ned, RIP), bilah Jon, dan “Heartsbane,” senjata Sam dan Gilly dari rumah Tarly. Dan, sudah tentu, keris yang kini milik Arya.

Oleh itu, ia tidak terlalu jauh untuk difikirkan Jon Snow akan memintanya untuk menyertai pangkat Perang Besar. Itulah banyak artileri untuk pasukan mereka perang. Ia cukup menjamin kemenangan.

OK, “jaminan” adalah regangan, tetapi ia pasti meningkatkan peluang mereka. Letakkan Arya di medan perang, ya. Dia sudah bersedia.

BERKAITAN: Ini Game of Thrones Teori Mengenai Sansa dan Arya Akan Menjadi Epik Jika Benar