Inilah soalan: adakah anda pernah meninggalkan salon selepas potongan rambut dan berfikir kepada diri anda sendiri “mengapa mereka akan melakukan ini kepada saya?” Sekiranya anda mempunyai sekurang-kurangnya satu potong rambut dalam hidup anda, jawapannya adalah ‘ya’ yang tegas. Saya sedar bahawa kematian dan cukai bukan satu-satunya perkara yang boleh anda ambil dalam kehidupan. Ada yang ketiga, yang mana anda akan datang kepada seorang penata rambut yang akan mengabaikan arahan anda dan melakukan apa sahaja yang mereka mahu.

Saya katakan semua ini kerana beberapa minggu yang lalu, rambut saya telah berkembang ke titik di mana ia membuat saya sedikit tidak selesa. Ia telah enam bulan sejak saya akan bertahan memotongnya dan saya mula kelihatan girang dan seperti penyihir. Saya bertanya sepupu saya yang sangat bergaya jika dia fikir saya memerlukan pemangkasan dan dia berkata, “Anda boleh?” Yang diterjemahkan kepada saya “Anda kelihatan seperti ahli sihir-dipotong.” Selepas refleksi, saya sedar bahawa rambut saya di Masa tidak seperti penyihir, tetapi lebih seperti ikan duyung. Ia cantik dan semua yang saya mahu.

PHOTO: Cazzie David

Duyung

Saya pergi ke temujanji rambut saya yakin saya tidak akan diskriminasi. Rambut saya cukup lama sehingga walaupun stylist saya dipotong lebih sedikit dari jumlah yang saya minta (saya tidak naif, saya mengandaikan mereka akan), ia akan kekal lama. Namun, saya memastikan agar arahan saya jelas: Selepas dia membasuh rambut saya, membawa saya ke kerusi gaya, dan melemparkan tudung nilon di sekeliling saya, saya berkata dalam nada saya yang paling serius dan dengan nampaknya kelihatan, “Berikan saya trim terkecil yang pernah anda sampaikan sepanjang hidup anda. “

Mudah, kan? Tidak ada cara untuk salah tafsir itu? Dia ketawa dan memberitahu saya dia faham. Tetapi hanya untuk memastikan dengan pasti, saya menegaskan, “Tidak, saya serius.” Sekali lagi dia memberi jaminan kepada saya untuk tidak bimbang. Dan walaupun tidak ada alasan untuk saya benar-benar mempercayai dia, dia berkata dengan kepastian itu bahawa ia membuat saya keberatan untuk pernah menyebutnya sekali lagi supaya saya tidak mendapat saraf kreatifnya.

Saya tidak dapat melihat apa yang dilakukannya di sana, tetapi selepas saya mendengar gunting memotong rambut saya hanya dua kali, saya tahu saya menghadapi masalah. Saya mempunyai perasaan tenggelam dan perasaan yang sama seperti yang saya telah lakukan semasa setiap potongan rambut saya: kepastian yang mati mereka melakukan sesuatu yang saya tidak mahu dan kesan-kesan buruk yang ditunggu-tunggu. Seperti biasa, sudah terlambat untuk mengatakan apa-apa, tetapi walaupun tidak, saya terlalu tidak selesa dan malu-malu untuk menyuarakan.

Jadi, saya duduk di sana dengan senyap, menatap tanah, menonton sentimental rambut saya yang mengambil bulan untuk tumbuh dari rambut trauma yang terakhir jatuh ke tanah. Sementara itu, dia berbual-bual seperti semua yang betul dengan dunia, sementara saya telah bercerai. Ia hampir seperti dia cuba mengganggu saya dengan dia bercakap supaya saya tidak menyedari apa yang dia lakukan.

PHOTO: Cazzie David

Potongan rambut ini telah diperbaiki

Selepas dia selesai, dia memintaku untuk melihat karya itu, dan saya tidak terkejut sedikit dengan apa yang saya lihat. Itulah yang sepatutnya menjadi cukup bodoh untuk memotong rambut saya di tempat pertama. Kunci putri duyung saya telah hilang, mati, sesuatu yang lalu. Di tempatnya adalah lob dekat dengan satu tali panjang di setiap bahagian depan yang dia sama ada lupa untuk memotong atau percaya dengan tulus boleh lulus sebagai lapisan. Mungkin dia mahu saya mempunyai dua keping rambut panjang untuk mengingati betapa baiknya ia kelihatan? Atau jadi saya akan mempunyai peringatan yang berkekalan untuk tidak pernah memotong rambut lain selagi saya akan hidup. Saya tidak tahu. Saya benar-benar tidak dapat memberitahu anda, tetapi ia kelihatan seperti mantra kebanyakan ahli hairstyle adalah “Apa ini, rambut? Anda tidak memerlukannya! Saya akan memotongnya dan pergi ke sini menangis. “

Apabila dia bertanya kepada saya apa yang saya fikir saya tidak dapat membawa diri saya untuk mengatakan apa-apa. Apa yang saya boleh buat adalah lemah dan lantang, “Saya suka.” Lebih baik berjalan kaki dengan rambut yang mengerikan daripada menyakiti perasaan wanita yang lemah. Juga mengapa mengganggu? Tiada apa yang boleh dilakukan mengenainya. Perkara-perkara lain boleh diperbaiki-tandas, kereta, gigi, tetapi bukan rambut. Anda hanya boleh menunggu laju pertumbuhan siput untuk pertumbuhan.

Dalam profesion lain tidak seseorang mengabaikan kehendak pelanggan seperti ini. Ambil peguam. Peguam akan sering tidak bersetuju dengan pelanggan tetapi pada akhirnya mereka masih lagi, “Baiklah, jika itu yang anda mahukan.” Walaupun dalam hal seorang doktor, apabila anda memilih untuk tidak menjalani pembedahan yang dapat menyelamatkan nyawa anda , mereka masih akan berkata, “Saya tidak fikir itu idea yang baik, tetapi pilihan anda!”

Mungkin hairstylists mahu membuat potongan rambut cukup drastik pada peluang off bahawa seseorang notis, menyukainya, dan ingin tahu siapa yang melakukannya. Mungkin mereka memikirkannya sebagai iklan berjalan sendiri. Dan jika mereka memberikan sedikit trim yang anda mahu, tiada siapa yang akan melihat “kesenian” mereka. Hanya satu teori.

Saya tidak tahu apa penyelesaiannya. Mungkin semua potongan rambut boleh dilakukan secara berperingkat untuk mengelakkan kecemasan dan trauma. Selepas setiap inci mereka boleh berputar di sekitar anda dan meminta cahaya hijau untuk meneruskan, berbanding dengan menunggu sehingga akhirnya apabila anda tidak mempunyai pilihan, dan mereka telah merosakkan hidup anda. Atau mungkin anda hanya perlu memanipulasi mereka. Dengan berbohong. Lie pantat kamu. Jika anda mahu bob, katakan anda mahu rambut anda mencapai puting anda. Sekiranya anda ingin tulang selangka anda, katakan anda hanya mahu memotong hujung berpecah anda. Kali seterusnya saya akan merawat penata rambut saya seperti seorang kawan saya yang terlambat sepanjang masa: dengan memberitahu mereka tempahan adalah 15 minit lebih awal daripada itu. Tetapi dalam kes ini, saya akan menjadikannya sejam.