Rene Campbell, 38, fikir dia akhirnya mendapati jalan ke tubuhnya yang ideal ketika dia berhenti mengobrol tentang kurus dan memulakan bina badan. “Saya lebih selesa dan lebih yakin dengan cara saya melihat sekarang,” katanya dalam klip video ini Penjaga. Di dalamnya, dia menerangkan peralihannya dari triathlete malu kepada pembina badan profesional yang kuat. “Memiliki lebih banyak jisim otot pada bingkai saya membuatkan saya merasa hampir seolah-olah saya mempunyai badan perisai ini pada saya yang saya bawa dengan saya di mana-mana saya pergi,” katanya.

bigorexia

Tetapi keinginan untuk “badan perisai” menunjukkan sesuatu yang lebih mendalam dan lebih emosi daripada hanya hobi, dan dokumentari mini ini mengenai kehidupannya menunjukkan bagaimana dia mengembangkan sejenis obsesi badan yang dikenali sebagai dysmorphia otot, yang kadang-kadang dipanggil “bigorexia” atau terbalik anoreksia.

Walaupun tidak banyak penyelidikan mengenai bigorexia, satu kajian U.K. baru-baru ini mendapati bahawa ia mempengaruhi 1 dari 10 orang, menurut laporan BBC. Menurut deskripsi gangguan di laman web pusat rawatan gangguan makan McCallum Place, ia juga mempengaruhi wanita: “Orang yang menderita dysmorphia otot biasanya akan mempunyai jisim otot yang sangat besar, dan sebenarnya, bahkan akan kelihatan pada puncak kecergasan. Sering kali orang yang menderita dismorphia otot adalah pembina badan profesional atau lelaki dan wanita yang bersaing dalam pertandingan pembinaan badan. “

Itulah cara ia dibangunkan untuk Rene. Dalam video itu dia bercakap tentang rutin latihan berat hariannya yang berat, diet yang dipamerkannya dari bulan ke bulan (di mana dia makan “satu kilo ayam sehari yang berpecah menjadi lima hidangan”), dan kesetiaannya kepada badannya yang berotot dan kerjaya bina badan. “Anda perlu mempunyai … ciri-ciri OCD, anda perlu,” katanya. “Bagaimana lagi kamu akan menjadi sangat disiplin dan berdisiplin?”

Malangnya, tumpuan ini datang pada kos-baik emosi dan fizikal. “Latihan datang lebih awal,” katanya, ketika menjelaskan bahawa bina badan mengambil keutamaan ke atas kehidupan sosialnya dan berada bersama keluarganya untuk majlis-majlis penting seperti ulang tahun dan ulang tahun. “Ia memberi kesan kepada anak-anak saya,” katanya.

Ia juga menjejaskan kesihatannya. Semasa latihan untuk pertandingan terakhirnya, tubuhnya mula memberi; Dia tidak dapat menyimpan makanan, dan suhu badannya menjadi tidak stabil. “Terdapat banyak tekanan yang anda letakkan pada badan anda dengan tambahan yang anda ambil, melampau diet dan latihan-terlalu banyak untuk sistem saya,” katanya. Doktor Rene memberitahu dia dia perlu mengurangkan jisim ototnya dan berhenti mengangkat berat badan demi kesejahteraannya.

Tetapi Rene tidak bersedia untuk berhenti. “Memiliki otot adalah sesuatu yang saya pilih, ia adalah sesuatu yang saya berusaha dan ini yang saya mahukan. Saya pasti tidak akan berhenti latihan kerana itu adalah sebahagian besar daripada saya, ia adalah sebahagian besar daripada hidup saya sekarang,” katanya dalam video itu.

Jika anda fikir anda sedang dalam perjalanan untuk membangunkan obsesi yang tidak sihat dengan badan anda, berbincang dengan doktor anda atau ahli psikologi mengenainya segera. Sama ada itu anoreksia, bigorexia, atau sebarang gangguan diskrin badan yang lain, menjaga kesihatan dalaman anda sama pentingnya dengan membuat perubahan dalam penampilan luar anda.

Lebih dari Glamour: