0324 amy karn aw

Amy dengan “keluarga” yang lain, kawan baik Allison, kiri, dan Valerie. Inset: Amy, sebagai Brendan, seorang budak lelaki di Missouri.

Amy dengan “keluarga” yang lain, kawan baik Allison, kiri, dan Valerie. Inset: Amy, sebagai Brendan, seorang budak lelaki di Missouri.

Seorang gadis cantik bermata biru dengan tajam menavigasi Los Angeles ‘Melrose Avenue di Beetle yang boleh ditukar dengan biru. Namanya Amy Karn, dan dia boleh menjadi gadis berusia 26 tahun yang pergi ke minuman selepas bekerja dengan Jumaat, atas tingkap dan rambutnya bertiup di angin. Perma-terpaku pada selnya, dia biasanya bercakap dengan Valerie Reynolds, sahabatnya. Kali ini Valerie memanggil untuk bertanya: Adakah Amy membawa bra halter yang dia perlu meminjam? Semak. “Kami berkongsi segalanya,” kata Amy. “Saya tidak tahu di mana saya akan berada tanpa dia.” Setiap wanita memerlukan teman rapat untuk bersandar, tetapi untuk Amy, ini tidak pernah benar. Sepanjang dua tahun yang lalu, antara menetap di apartmen pertama yang “dibesar-besarkan”, mendapatkan kariernya dari tanah dan cuba mencari cinta, Amy telah membuat satu peralihan fikiran yang tidak dimiliki rakannya: Dia berubah dari seorang lelaki kepada seorang wanita.

Amy adalah transgender, bermakna dia tidak mengenal pasti dengan seks dia dilahirkan sebagai. Dia datang ke dunia sebagai Brendan, * seorang lelaki, tetapi selagi dia boleh ingat, dia berasa sangat mendalam, secara semula jadi wanita. Berapa ramai orang yang berkongsi perasaan amalan jantina Amy? Kajian tahun 2008 menganggarkan bahawa kira-kira satu dalam setiap 500 orang di seluruh dunia bercadang untuk mengubah jantina (mereka sering dipanggil transeksual). Dan jumlah itu boleh meningkat; menurut Jeffrey Spiegel, M.D., ketua Pembedahan Plastik dan Rekonstruktif Pembedahan di Boston School of Medicine, “Setiap minggu saya melakukan pelbagai pembedahan pada wanita transgender. Terdapat kesedaran yang semakin meningkat mengenai masalah ini.”

Mengapa uptick itu? Salah satu faktor boleh menjadi penerimaan kebudayaan yang berkembang pesat, terutamanya di kalangan golongan muda: Dalam tinjauan baru-baru ini, 80 peratus pembaca glamour.com berkata mereka akan menyokong rakan yang ingin menukar jantina mereka. Sebagai Casey Weitzman, ahli psikoterapi yang telah menasihati Amy, berkata, “Ia adalah dunia yang lebih toleran sekarang. Tidak pernah ada orang muda yang begitu bersedia untuk membantu rakan-rakan melalui peralihan seperti Amy.” Tiada siapa yang tahu ini lebih baik daripada Amy sendiri: “Proses keseluruhan ini hampir membawa saya berlutut beberapa kali,” katanya. “Dan kawan-kawan saya dapat membawa saya apabila keluarga saya terlalu terkejut atau sedih untuk menanggungnya. Saya bersyukur kerana telah mengetahui sejauh mana persahabatan yang mendalam.”

“Anda Tidak Perlu Sembunyikan”

Berkembang sebagai Brendan di pinggiran pinggiran bandar yang mewah dan mewah, Amy dan kakak kembarnya mengetuai apa yang seolah-olah menjadi kehidupan yang sempurna-sempurna. Tetapi dari usia enam tahun, Amy merasa berbeza. “Bukan kerana saya membenci tubuh lelaki saya,” kata Amy, “saya tidak berkait dengan jangkaan budaya yang berlaku dengannya.” Daripada bermain hoki dengan lelaki di blok, Amy lebih suka bermain anak patung dengan adik perempuannya (yang tidak mahu dinamakan dalam kisah ini). Pada usia 15 tahun dia keluar sebagai lelaki gay. “Kanak-kanak di sekolah menerimanya, tetapi saya merasakan kakak dan ibu bapa saya mempunyai masa yang lebih sukar,” kata Amy. “Seperti yang saya ingat, ibu saya berkata, saya sudah tahu itu. Apa masalahnya?” Dan itu adalah akhir perbualan Kami tidak pernah menjadi keluarga yang sangat terbuka, tetapi ia mengejutkan saya untuk berfikir bahawa dia tahu tentang perjuangan saya dan tidak mengakui mereka. Saya merasakan hubungan kita, dan saya sendiri, selepas itu.”

Tiga tahun kemudian, sebagai seorang pelajar baru belajar seni bina di University of Southern California, Amy menyedari bahawa dia masih menyimpan rahsia yang lebih mendalam. “Pada ketika itu, saya telah mengakui bahawa saya bukan gay, saya transgender,” katanya. “Saya akan mengunci diri saya di bilik tidur saya dan mencuba solek, seperti seorang gadis remaja yang bereksperimen untuk pertama kalinya. Saya fikir tiada siapa yang tahu sehingga tahun junior saya apabila salah seorang rakan rumah saya, Allison Doyle, mula mengetuk pintu saya. katakan, saya tahu apa yang anda lakukan di sana, dan anda tidak perlu bersembunyi. ‘”

“Kepada saya masuk akal,” kata Allison sekarang. Walaupun sebagai Brendan, “Keperibadian Amy adalah feminin, dia lebih bergaya dari saya, dan dia boleh bertindak seperti anjing jantan!” Dan oleh itu, Allison membuat satu titik untuk tidak melepasi pintu bilik tidurnya yang terkunci di bilik tidurnya tanpa ketukan dan bersemangat mesra.

“Terima kasih kepada kegembiraannya yang tidak henti-henti,” jenaka Amy, “saya bangun dengan keberanian untuk keluar secara terbuka sebagai seorang wanita. Saya pergi ke pesta selebriti selebriti seperti Britney Spears, sebelum saya meletihkan. menyeronokkan, cathartic … dan jenis ketagihan Saya mula berpakaian seret untuk pihak bila-bila boleh saya Tapi saya masih tidak bersedia untuk mengatakan, Ini lebih dekat dengan saya yang sebenarnya daripada yang anda fikirkan. “

Itu berubah tahun berikutnya, semester di luar negara di Itali. “Selepas semua kecantikan yang saya nampak, tidak ada cara saya dapat meletakkan diri saya semula ke dalam apa yang saya lihat sebagai kotak hodoh, saya akan menjadi seorang wanita,” kata Amy. Tetapi bercakap dengan rakannya, Valerie adalah apa yang membuatkannya nyata. “Satu malam bersalji kami berjalan melalui piazza,” kata Amy, “dan saya mula menangis. Akhirnya, saya berpaling kepada Valerie dan berkata, saya perlu memberitahu anda sesuatu. Dan saya tidak akan pernah melupakan apa yang dia katakan: Apa yang anda fikir akan mengejutkan saya tidak akan mengejutkan. ‘”Sama seperti itu, persahabatan terbaik dilahirkan.

“Sahabatku Adalah Orang yang Sama”

Kembali ke USC, Valerie terpaksa menerima bahawa lelaki gay yang comel dan sardonik yang ditanamnya begitu dekat di Itali tidak akan menjadi lebih lama lagi. “Secara ringkas, saya akui, saya prihatin terhadap kesejahteraannya,” kata Valerie sekarang. “Apabila anda mengenali seseorang dengan satu cara dan mereka secara dramatik berubah, ia boleh mengubah hubungannya.” Walau bagaimanapun, tidak lama, sebelum Valerie berkata, dia memahami bahawa “kawan saya akan selalu menjadi orang yang sama, walaupun pakejnya berbeza. Dia masih akan mengilhami saya dan mengajar saya fakta aneh tentang bangunan kegemarannya dan membuat saya Ketawa, tidak kira apa namanya. Selain itu, apa yang dia kongsi dengan saya telah mewujudkan ikatan yang anda tidak dapat dengan semua orang dalam hidup anda. “

“Valerie mengambil persahabatan dengan serius,” kata Amy. “Apabila kami pulang dari Itali dan saya fikir saya mungkin kehilangan saraf saya untuk keluar sebagai trans, dia menggalakkan saya untuk bercakap dengan ibu bapa saya.” Percakapan yang sukar berakhir dengan ayah Amy menangis, berkata, “Saya minta maaf saya tidak berada di sana untuk anda, tetapi saya tidak tahu bagaimana.” Akhirnya, ibu bapa Amy mendapati cara untuk membantu, dengan menyetujui untuk menyumbangkan wang untuk terapi untuk meneroka sebab-sebab dia ingin mengubah seksnya.

“Saya fikir ibu bapa saya fikir saya boleh melakukan ini dan akan sembuh,” kata Amy. “Saya tidak tahu mengapa saya mencari bantuan, saya tahu saya mahu beralih, tetapi saya takut-takut sama ada saya akan lulus sebagai seorang wanita, takut saya akan kehilangan cinta ibu bapa saya, takut saya ‘d tidak pernah mendapat pekerjaan yang baik …. Saya mempunyai begitu banyak soalan: Apakah jenis orang yang membuat keputusan seperti ini? Adakah ia membuat anda lemah, sakit, salah? Terdapat banyak untuk menyeberang sebelum saya sampai ke tahap menjadi bersedia untuk mula mengubah badan saya melalui hormon. “

Selepas sembilan bulan kaunseling, Amy adalah sedia. Dia memulakan rejim terapi hormon yang luas yang akan mengecutkan ototnya kepada perkadaran feminin yang lebih banyak dan mengagihkan lemak tubuh dari bahunya, leher dan lengan ke payudara, pinggul dan paha. (Amy mengatakan dia boleh mendapatkan pembedahan pembentukan semula alat kelamin, tetapi dia tidak tergesa-gesa. “Ia adalah $ 15,000 hingga $ 30,000 yang saya tidak mempunyai,” kata Amy. “Pada masa saya menyimpan banyak, mungkin saya akan disedapkan secara emosi . “)

Ibu bapanya telah menghadiri tamat pengajian kolejnya pada musim bunga sebelum ini, tetapi tiba musim gugur dan musim sejuk yang berikut, Amy tidak pulang ke rumah untuk menghabiskan percutian dengan keluarganya. “Ibu bapa saya dan saya cukup berhenti bercakap pada ketika itu,” katanya. “Syukurlah, saya semakin dekat dengan Valerie dan Allison.” Sebagai badannya terus berubah dari lelaki ke perempuan pada tahun berikutnya, kata Amy, “Rakan-rakan terbaik saya benar-benar melangkah. Saya mula hadir dengan kerap sebagai seorang wanita ketika saya pergi bersama mereka pada waktu malam, dan jika saya dapat seperti yang terlihat lucu, Allison akan berkata, Dengarlah saya, ia tidak penting. Orang-orang yang benar-benar mengira akan menjadi OK dengan ini. ‘”

Valerie adalah pelindung yang lebih sengit. Sekali, dia dan Amy pergi makan tengah hari dengan seorang rakan lelaki Amy yang tidak tahu dia sedang beralih. (Dia masih mengikat dadanya di firma arsitektur di mana dia bekerja dan sedang mempersembahkan dirinya sebagai Brendan.) Seorang wanita transgender masuk ke restoran, dengan jelas membingungkan rakan lelaki mereka. “Itu adalah lelaki,”dia terus mengulangi, menggelengkan kepalanya lagi dan lagi.” Itu adalah lelaki!”

Itu adalah seseorang, “kata Valerie.” Itu adalah manusia, dan kamu tidak menghormati. “

Melihat ke belakang, Amy berkata, “Saya terkejut oleh Valerie, tetapi ia benar-benar menakutkan saya bahawa dia harus berbuat demikian. Saya suka, Apa yang akan dia katakan apabila saya keluar bekerja?”

“Saya Memakai Kasut Paling Tinggi Yang Telah Saya”

Dua bulan kemudian, walaupun kecemasannya, Amy keluar sebagai transgender di tempat kerja. “Saya memberitahu mereka bahawa saya telah mengambil hormon dan tidak lama lagi saya akan menyampaikan sebagai seorang wanita,” katanya. Semua orang, walaupun lelaki Valerie itu mengunyah, adalah hormat. Amy memilih hari lahirnya yang ke dua puluh lima, 6 Oktober 2008, sebagai hari dia akan melepaskan Brendan selama-lamanya.

Pada 5 Oktober, Amy pergi ke stylist dan mendapat rambut panjang dagu yang tidak rata yang diserlahkan dan dipotong dengan bob lembut. Keesokan harinya, pada hari lahirnya, dia melakukan apa yang sekarang rutin hujung minggu yang agak biasa: Dia mencukur telapak tangan, kaki dan muka (hormon telah berkurang tetapi tidak menghilangkan rambut wajahnya), menggunakan solek cahaya dan berlari keras (penting hadiah dari Valerie) melalui pukulannya. Pakaian yang dia pilih untuk kemesraan hari itu, sebuah oxford di atas sebuah tangki, dan pam – “pada dasarnya versi wanita apa yang saya pakai setiap hari sebagai seorang lelaki,” katanya. “Saya tidak mahu mengatasi semua orang pada hari pertama.” Sekiranya rakan sekerjanya mencatatkan sebarang kejutan, Amy berasa sangat sakit. “Saya memakai kasut tertinggi yang saya ada pada hari itu kerana saya mahu kelihatan comel,” katanya. “Tetapi saya tidak tahu bahawa memakai kasut tumit sepanjang hari adalah sukar! Ketika saya sampai ke pejabat saya hampir tidak dapat berjalan, saya dapat memberi tumpuan kepada pergi ke meja saya dan duduk. mungkin kasut itu adalah berkat. “

Dalam masa sebulan, walaupun entah-entah kawannya tidak tergesa-gesa, Amy merasakan ingin memulakan rutinnya seterusnya: dating sebagai seorang wanita. Dia memulakan laman temu janji yang sepadan dengan lelaki dengan wanita transgender. Tarikh sebenar pertama Amy berjalan dengan lancar sehingga dia keluar beberapa kali dengan lelaki itu, tetapi apabila perkara itu mula semakin serius, dia hilang. “Ia menyakiti banyak,” kata Amy. “Setelah bertarikh sebagai seorang lelaki, saya tidak mengalami jenis kelemahan seperti itu!”

Seperti biasa, Valerie dan Allison berada di sana untuk menyanjung. Ingat Allison: “Pada mulanya Amy suka, saya perempuan sekarang! Saya akan mendapat teman lelaki dan pergi menumpang di labu saya!” Dan saya berkata, Tidak, anda akan berada di sini dengan kami yang lain, membingungkan bagaimana Pak Hak berada di luar sana tetapi kami tidak dapat menemuinya! ‘”

Benar kepada ramalan Allison, Amy masih mencari seorang lelaki jatuh cinta, tetapi dia mempunyai hubungan pendek yang menjanjikan. “Saya berjumpa seorang lelaki yang comel dan pintar di OKCupid,” kata Amy. “Saya beritahu dia sebelum kami mendapati bahawa saya transgender, dan dia memikirkannya dan berkata, Adakah anda merancang untuk menjalani pembedahan?” Dan saya berkata, saya fikir begitu. ‘ Dan dia berkata, Jadi itu masalah sementara. “Anatominya bukanlah pemecah perjanjian dan tidak menghalang mereka dari intim secara fizikal. Akhirnya Amy adalah orang yang mengakhiri hubungan mereka. “Setelah mengalami banyak penolakan, ia memberi kuasa. Saya suka, Hei, saya mempunyai banyak kuasa seperti dia.”

“Saya Ingin Jika Keluarga Kita Boleh Diperbaiki”

Untuk semua kejayaan kecil dalam kehidupan baru Amy, satu perkara menghantui beliau: Ia telah beberapa bulan sejak dia bercakap dengan ibu bapanya, dan dengan setiap hari berlalu, Amy jatuh lebih dalam ke dalam kemurungan. “Pada satu ketika, pengasingan dari ibu bapa saya benar-benar menenggelamkan saya ke dalam keputusasaan,” kata Amy. “Saya berpura-pura mengambil langkah itu, tetapi ketika saya berada di rumah sendiri, saya akan terhempas, saya tidak mahu bersandar kepada rakan-rakan saya lebih daripada yang saya ada, jadi saya memberitahu mereka bahawa saya hanya marah dari tekanan kerja atau hormon. ” Kadang-kadang ia memerlukan rakan sejati untuk mengenali benda yang kami sembunyikan dari dunia. “Valerie melihatnya,” kata Amy. “Dia menegaskan saya mendaftar masuk ke hospital untuk penilaian. Penangguhan itu sudah cukup untuk menjadikannya semua kelihatan menarik lagi.”

Selepas tahun yang sangat sukar, satu panggilan telefon dari hospital membawa ibu bapa Amy ke sampingku. Ia adalah kali pertama mereka bertemu dengannya sebagai seorang wanita, dan, kata Amy, “kami semua menangis, ibu saya tidak menatapnya, saya dapat memberitahu dia cuba memahami, Siapakah orang ini? begitu banyak kesakitan di dalam bilik yang saya tertanya-tanya jika keluarga kita boleh dibaiki. “

Kemudian, kejatuhan terakhir, ayah Amy memanggilnya dan bertanya apakah dia ingin mengambil perjalanan mencuba wain dengan dia dan ibunya. Amy berjumpa ibu bapanya di lapangan terbang Los Angeles dan memandu mereka di Beetle ke Santa Barbara. “Mereka bertindak seperti semuanya baik pada hujung minggu,” kata Amy. “Ayah saya hanya berkata, saya tidak pernah melihat anda bahagia ini dalam masa yang lama.” Walaupun tidak ada perbualan cathartic mengenai gelas cabernet, Amy berkata, “Saya dapat merasakan mereka mula merasakan sikap, seperti, OK, ini adalah anak kami dan itu semua yang penting. ‘”

Amy hari ini lebih optimis berbanding sebelum ini. Dia mengukuhkan hubungannya dengan ibu bapanya, dan sangat berterima kasih kepada kawan-kawan yang menegaskan untuk membantu dia mencari dirinya yang sebenar. “Salah satu matlamat saya,” kata dia, “adalah untuk memberi kembali seberapa banyak kawan-kawan saya telah memberikan saya. Saya tidak lagi akan mengusik Valerie kerana mengadu tentang betapa kerasnya menjadi wanita yang bertubuh lurus di LA Seorang kawan tidak katakan, Isu saya lebih besar daripada anda. ‘ Seorang kawan mendengar selagi mereka boleh dan kemudian berkata, Anda cantik, saya sayang kamu-kini diam dan saya akan beli minuman. ‘”

*Nama telah diubah.